Die Videosprechstunde in der medizinischen Daseinsvorsorge ländlicher Räume
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Universität Vechta
Abstract
In der medizinischen Daseinsvorsorge korreliert der Zugang zur ärztlichen Versorgung mit dem Vorhandensein ärztlicher Praxen in den Räumen. Diverse Prozesse führen in bestimmten ländlichen Räumen zu einer ärztlichen Unterversorgung und stellen betroffene Bevölkerungsanteile vor Herausforderungen. Vermehrt wird daher die Videosprechstunde zur Stützung der medizinischen Daseinsvorsorge angedacht. Das Verständnis, welche Determinanten auf die Nutzungsintension junger Familien hinsichtlich der Videosprechstunde wirken und welche soziodemografischen und ökonomischen Variablen diese moderieren, ist relevant für die Implementation der Videosprechstunde und für die Minderung von Segregationsphänomenen. Da junge Familien bisher unzureichend erforscht wurden, setzt die vorliegende Arbeit an diesem Forschungsdesiderat mit einem explorativ ausgestalteten Mixed-Method-Design an, um sich der Rekonstruktion einflussnehmender Determinanten auf die Nutzungsintension der Videosprechstunde anzunähern.
Zentrale Erkenntnisse der Arbeit sind, dass insbesondere die Dimensionen Leistungs- und Aufwandserwartung auf die Nutzungsintension der Videosprechstunde wirken. Darin nimmt die Erwartung einer adäquaten ärztlichen Konsultation, einer zuverlässigen Diagnosestellung sowie die Gewährleistung des Datenschutzes eine gewichtige Rolle für junge Familien ein. Die Probanden vermuteten jedoch, dass diese Leistungen bei einer Videosprechstunde in einem geringen Umfang bestehen, und reagierten, insbesondere mit Kind, mit Zurückhaltung auf die Nutzung der Videosprechstunde. Ursächlich dafür könnten die geringe Beobachtbarkeit der Leistungen und der Aufwendungen der Videosprechstunde sowie das geringe Vorwissen der Probanden sein. Im Rahmen der Arbeit wurde eine Typisierung der Probanden und ihrer Nutzungsintension hinsichtlich der Videosprechstunde vorgenommen, wobei mehrheitlich der ärztliche Praxisbesuch bevorzugt wird. Die Nutzungsintension steigt jedoch vor allem mit dem Grad der Bildung sowie der Höhe des Haushaltseinkommens.
In der vorliegenden Arbeit wird zu dem Ergebnis gelangt, dass die Videosprechstunde die raumgebundene medizinische Daseinsvorsorge nicht ersetzen, nach dem Minimax-Prinzip aber ergänzen kann. Dabei könnten gut versorgte zentrale Orte in eine digitale Verantwortung für ihre Verflechtungsräume gezogen werden. Diverse Rahmenbedingungen lassen ein mögliches Ansteigen der Diffusionspotenziale der Videosprechstunde künftig offen. Mit der Arbeit wurde ein Schritt in Richtung Partizipation unternommen. Durch die Identifikation der Determinanten und der Variablen der Nutzungsintension können Handlungsempfehlungen für die Praxis abgeleitet werden.
In medical services of general interest, access to medical care correlates with the availability of medical practices in the concerned areas. Various processes lead to a lack of medical care in certain rural areas and pose challenges for affected parts of the population. Video consultations are therefore increasingly being considered to support the provision of medical services of general interest. Understanding which determinants affect young families' intention to use video consultations and which socio-demographic and socio-economic variables moderate such intention is relevant for the implementation of video consultations and for reducing segregation phenomena. Since young families have not yet been sufficiently researched, this study addresses this research desideratum with an exploratory mixed-methods design to approach the reconstruction of determinants influencing their intention to use video consultation. The key findings of the study are that performance and cost expectations, in particular, have an impact on the intention to use video consultations. Expectations of an adequate medical consultation and a reliable diagnosis and the guarantee of data protection play an important role for young families. However, the test subjects suspected that these services are only provided to a limited extent in a video consultation and were reluctant to use video consultation, especially with a child. This reluctance could be due to the low observability of the services and the expenses of video consultation, as well as the low prior knowledge of the test subjects. As part of the study, a typification of the test subjects and their intention to use video consultation was carried out; the majority were found to prefer a visit to a doctor's clinic. However, the intensity of use increases above all with one's level of education and household income. This study concludes that video consultations cannot replace regional medical services of general interest, but can supplement them according to the minimax principle. Well-served central locations could be made digitally responsible for their surrounding areas. Various framework conditions leave open the possibility of an increase in the diffusion potential of video consultations in the future. This work represents a step towards participation. Through identifying the determinants and variables of usage intensity, recommendations for practical action can be derived.
In medical services of general interest, access to medical care correlates with the availability of medical practices in the concerned areas. Various processes lead to a lack of medical care in certain rural areas and pose challenges for affected parts of the population. Video consultations are therefore increasingly being considered to support the provision of medical services of general interest. Understanding which determinants affect young families' intention to use video consultations and which socio-demographic and socio-economic variables moderate such intention is relevant for the implementation of video consultations and for reducing segregation phenomena. Since young families have not yet been sufficiently researched, this study addresses this research desideratum with an exploratory mixed-methods design to approach the reconstruction of determinants influencing their intention to use video consultation. The key findings of the study are that performance and cost expectations, in particular, have an impact on the intention to use video consultations. Expectations of an adequate medical consultation and a reliable diagnosis and the guarantee of data protection play an important role for young families. However, the test subjects suspected that these services are only provided to a limited extent in a video consultation and were reluctant to use video consultation, especially with a child. This reluctance could be due to the low observability of the services and the expenses of video consultation, as well as the low prior knowledge of the test subjects. As part of the study, a typification of the test subjects and their intention to use video consultation was carried out; the majority were found to prefer a visit to a doctor's clinic. However, the intensity of use increases above all with one's level of education and household income. This study concludes that video consultations cannot replace regional medical services of general interest, but can supplement them according to the minimax principle. Well-served central locations could be made digitally responsible for their surrounding areas. Various framework conditions leave open the possibility of an increase in the diffusion potential of video consultations in the future. This work represents a step towards participation. Through identifying the determinants and variables of usage intensity, recommendations for practical action can be derived.
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Medizinische Daseinsvorsorge, Demografischer Wandel, Ärztliche Unterversorgung, Ländliche Räume, Gleichwertige Lebensverhältnisse, Familien, Akzeptanzforschung, Videosprechstunde